INDONESIA 2023 🇮🇩

Selamat siangggggg teman-teman 🤪 Alhamdulillah.. percutian ke Indonesia berjalan dengan lancar dan dipermudahkan semua urusan.. yeappyyy!! 🤩

Ehh kali ni aku update blog dalam telefon tau sebab aku malas nak buka laptop.. tapi best pulak kalau update guna fon sebab boleh tekan banyak emoji.. Hahahaha 😝😝

Untuk percutian kali ni aku pi dengan abang aku yang mata buta tu dengan bini dia sekali yang juga buta 👨🏻‍🦯👩🏻‍🦯.. asalnya abang aku yang teringin nak pi.. hujung tahun lepas lagi dia ajak aku “ adik jom kita pi Indonesia tahun depan” .. aku ni pantang dipelawa 😌 maka aku pon terus ON! .. soo dalam bulan Februari tu aku dah start survey tiket flight.. Alhamdulillah dapat juga harga murah sikit.. Aku pi naik Airasia.. harga tiket dalam RM246 sorang.. untuk tiket balik pula aku naik Batik Air .. free 20kg luggage check in..RM304 sorang.. untuk Airasia aku beli seat and abang aku dengan bini dia free seat..

Pukul 4:30 pagi aku dah bertolak ke Penang International Airport sebab flight pukul 8 pagi

Ni dalam surau dia.. Kosong tak da orang..

Ehhh Terselfie puyakk 🤭

Masa ni tengah berdoa semoga orang seat sebelah aku ni laki hensem mata biru ka 🤪 tapi hampeh.. dapat jiran laki bini.. Indonesian tapi non muslim.. siap main game judi lagi.. hampeh 🙄

Last-last aku tidoq.. cuaca tak berapa elok jugak la tapi aku tak kisah pon.. aku tidoq buat tak tau..

Finally sampai jugak!! 🤩🤩 aku punya excited tu rasa nak terjun keluaq..

Ni yang aku meluat.. aku nak keluar pi terminal la kan.. gate keluar airport tu tak mau buka.. aku pon pelik laa tanya polis dia kenapa.. rupanya kena isi foam ni dulu.. macam kalau hang pi Thailand hang kena isi borang putih tu dulu.. hat indonesia ni kena isi online.. soalan dia ya tuhan.. punya banyak.. isi dalam fon hang sorang ja then nanti nama yang lain tu isi bawah nama hang..aku tak tau la negara lain buat macam ni jugak ka.. bila dah siap isi dia akan naik QR Code macam ni dan kita scan dekat pintu tu.. masa tu, kami ja last penumpang yang ada dalam balai ketibaan tu.. HAHAHAHA 🤪

Keluar tu nak cari simcard.. hareyy tak da sapa paham simcard tu natang apa.. aku sebut cardsim pon depa tak faham.. kat pintu keluaq ada kedai juai simcard.. lega.. pi tanya plan dia.. nok harom punya mahai nak mampos.. nak dekat RM80 jugak laa untuk internet seminggu kot.. gila yahudi punya harga.. last2 aku langgan data roaming kat maxis.. dapat laa 5gb RM15 untuk 3 hari.. nanti add on balik kalau nak tambah lagi.. coverage pon okay.. laju sup sap sup sap line kat sana..

Aku nak ke Bandung dulu.. pi kat hujung terminal sikit jumpa laa ada kaunter kecil2 juai tiket van untuk ke Bandung.. aku lupa dah depa panggil apa van tu.. kalau kat Thailand van hat besaq tu la.. ni pon depa pakai van sama.. ada 8 seater ja.. harga untuk ke Bandung naik van tu 195,000rp bersamaan RM59 jugak la.. perjalanan dia 2jam30minit.

Dah beli tiket van tu aku nak pi isi perut dulu.. lapaq terketaq ketaq dah haa .. belakang terminal tu ada kantin.. jom makensss

Nasi ayam geprek.. yang dalam mangkuk tu kulit sapi.. aku takut nak makan tapi sekali dah try ya tuhan sedap nak mampos… rasa macam urat keting 🤤🤤🤤

Orang van pon dah mai jemput sampai depan kantin 😂 ajum lerr kita bertolak..

Aku cakap nak duk seat depan sekali.. maklum la kita ada car sickness.. duk belakang satgi pening 🤮 dalam van aku lena ja.. know know arrived 🥱
Ni bandar Jakarta.. sama ja aku rasa dengan bandar Keyel..

Ni pula dah sampai di Kota Bandung.. dekat trafik light dia penuh orang duk menjaja.. dan2 aku rasa macam suasana Thailand.. Hahahah.. bagus la depa ni.. tak marah pon ada orang duk jaja setiap kereta..

Untuk dekat Bandung aku stay apartment..

Ni apartment yang aku stay.. dia hampir dekat puncak jugak lokasi dia soo malam2 memang sejukkkkk 🥶🥶🥶 macam cameron dah rasa..

Dekat sini bilik peti surat.. jadi aku sampai tu terus cari no rumah dan ambik kunci dalam peti besi dia.. tuan rumah tak mai pon.. sendiri ambik kunci dekat sini 😂

Best apartment ni.. masa nak masuk main gate dia ada satpam.. ambik tiket baru gate buka.. then bila kereta dah sampai kat lobi terus ada orang bertugas buka pintu kereta dengan bawa turun beg.. petugas dia tu pulak bukan macam pak guard biasa.. siap pakai suit bagai.. hensem pulak tu.. aahh sudah 😌😌

Dah mandi solat ingat nak rehat sat.. lepas azan maghrib terus keluar.. tak tahu lagi nak pi mana.. tengok depan apartment ada makcik juai bakso atas kereta sorong tu.. ya bedaaa beduuu.. terus lintas jalan pi makan..

Makan tepi kaki lima sambil tengok kereta jem.. Hahahhaaha.. tu nampak signboard Parahyangan Apartment.. harga untuk semangkuk ni cuma 7000rp bersamaan RM3 macam tu.. sekali makan Ya Allah.. sedapnyaaaaa 😭😭😭 sampai kering aku makan.. makcik tu pon baik sangat.. ramah ❤️❤️ lepas makan terus order grab pi Paris Van Java..

Jam ni lawa weyyy 😭😭 tali dia kait guna manik .. aku nak beli.. tapi mahal nak mampos.. 200000++rp tak silap.. lani aku dah balik Malaysia rasa menyesal pula tak beli.. perlu ka aku pi lagi untuk beli jam ni 😭

Dah habis tawaf Paris Van Java, terus order grab nak pi tempat makan.. lapar lagi katanya.. Sampai la dekat Paskal Food Market.. tapi harga makanan kat sini semua cekik darah.. bila tengok sekeliling.. K.. tempat orang have have rupanya 😌

Dah habis makan jom balik.. tidoq rehat.. sambung Day 2 at Bandung pulakk 🥰

Tekan link kat bawah ni yerr 😘