Covid-19 Travel Version : Langkawi BFF Trip 2022!


Alhamdulillah.. masih ada rezeki nak update blog setelah dua tahun menyepi.. Last update masa pi Kelantan dengan Mimi.. pastu senyap.. Hahahahaha.. senyap pun sebab covid-19.. memang mereput dekat rumah la jawabnya..

Untuk vacation kali ni, hanya 4 orang sahaja yang terlibat.. Lagi dua orang ada urusan penting yang tak dapat dielakkan.. Soo ahli yang terlibat tu opkos aku, mimi, azie dan one and only kumbang , Nizammmm... wakakakaka.. Nizam ni dah register sebagai bff kami dah.. mana2 pergi mesti ada muka nizam.. kahkahkahkah..

Untuk vacay kali ni, kiranya 1st vacay selepas PKP laa.. Kami planning dari bulan 11 lagi tau.. tarikh kami nak pi tu 24-26/2/2022.. Alhamdulillah... setelah ada sedikit perubahan tarikh sebelum tu, akhirnya tarikh ni yang jadi.. Tapi sat... awat aku rasa ayat aku dalam blog kali ni macam behave sangat eh... aku baca post aku yang lain macam berteraboq aih ayat aku... sebab aku dah semakin tua ka? Hahaha

Kami 4 orang ada tugas masing-masing.. Azie booking flight.. Aku cari kereta sewa.. Mimi cari bilik nak tidur... Nizam pulak cari aktiviti kat sana nanti..

First day ke langkawi, kami pi hari Khamis.. Bertolak dari Kulim untuk ke airport Penang pukul 3:30 petang.. Sampai dekat area rumah kawan Azie pukul 4 then kami singgah KFC sat untuk isi perut.... Pi rumah kawan Azie tu sebab nak drop keta Mimi kat situ... Thanks utk Acap sebab sudi tumpangkan kereta dekat rumah dia.. Best perangai dia.. Mamu gila gila punya perangai..

Acap habis kerja around pukul 6 macam tu.. dia hantar kami dekat airport then kami ada masa dalam sejam lebih lagi sebab flight boarding pukul 7:55pm..



Lepas dah print tiket apa semua kami terus masuk tunggu dekat balai berlepas.. Ya eh orang panggil balai berlepas? Aku hentam jaa ni.. Hahaha








Taraaaaa... Ni laa Nizam... Kenalkan, masih single..

Sebenaqnya kan.. Nizam awai awai lagi dia kata tak mau naik flight tau.. Gagah dia nak naik feri sorang sorang sebab dia gayat naik kapal terbang.. memang kena bahan dengan aku laa dia ni nanti.. Masa Azie booking seat flight tu aku dah cakap awal awal nizam kena duk dengan aku.. sebab aku nak rakam muka cuak dia nanti.. Hahahahaha


Ok dah naik flight.. Aku memang nak duk tepi tingkap.. Baru boleh selpi acah acah orang travel oversea.. Nizam duk sebelah aku... Tiba-tiba ada sorang hakak cantik ni tegur nizam.. dia tanya " Dik.. awak nak tukar tempat dengan girlfriend awak tak.." Tiberrrrr hakak tu kata aku ni makwe Nizam... Terus aku kata " Ehh takpa kak... Dia adik saya.." Hahahahha setannn.. Nasib baik aku tua sebulan dari Nizam.. hareyy sungguh...

Masa flight nak take off tu.. dia matikan lampu... pastu kan...... Hahahhahahahhahaha.. masa dah start naik tu Nizam punya laa pejam mata sebab takut siottt.... sumpah aku rasa dalam flight tu memang dengaq suara aku gelak macam haramm gila.. Nasib baik pintu tutup.. kalau dak aku kena tendang dengan pramugara dah.. aku sampai tak sempat nak feeling oii sebab gelak kat nizam.. bila lampu dah menyala terus nizam tanya, " Weh.. dah sampai ka?" Lagi macam setan laa aku gelakkk...

Sampai ja kat Langkawi, hakak sebelah nizam tu tanya.. " Kenapa? Takut ka?" .. Aku bukan boleh orang tanya nizam macam tu.. memang keluaq balik laa gelak setan aku tuu..


Dah sampai kat Langkawi!! Terus aku contact dengan orang yang buat sewa kereta tu.. Ohh ya.. aku booking Myvi tau.. Dan aku booking dekat shopee.. sebab nanti contoh la kalau kena scam ke apa kan, shopee boleh refund balik duit kita.. tak ada laa burn macam tu je...Alhamdulillah.. dapat yang trusted seller... Ni chat aku dengan owner.. Faiz nama dia.. 




Akaun shopee : Lapek Enterprise @ fz_utara_legacy
Contact number : +60108939089

Dia dah cakap dia memang tak ada akaun facebook atau mana mana platform lain.. dia cuma ada akaun shopee ja untuk urusan sewa kereta ni..

Ok.. aku booking Myvi.. yang sampai...



Taraaa!!!!!! Dapat Honda Jazz siott... Hahahahahaha.. Rezeki betui laa...

Soo.. ambik kereta terus pi check in dekat Drym Valley.. Receptionist dia kan sumpah peramah gila kot sebab dua hari sebelum nak pi tu aku dengan Mimi call untuk buat payment... Tapi dia cakap tak apa tak payah payment.. Sampai dekat chalet baru bayar... Friendly gila dia sebab siap cakap " Nanti puan doa banyak banyak semoga tak hujan sebab kat langkawi ni hari hari hujan puan.." Jenis orang cakap banyak.. duk ulang ayat tu dua tiga pat puluh nam lapan aku duk rasa.. Jenuh mengekek aku gelak ngan mimi..

Sampai dekat Drym Valley.. Ni gambar gambar dia..




* awai awai dah iron baju sebab pinjam iron bilik sebelah.. Masa booking bilik tu lupa nak booking iron sekali.. nasib baik jiran bilik sebelah sudi bagi pinjam sat..*



Ok gambar yang atas ni bilik kami bertiga...


Ni bilik nizam... berdepan dengan bilik kami ja..


Ni bangunan reception dia..



Tu haaa nampak tak azie duduk depan pintu bilik tu..




Tempat parking luas... dan pagar akan tutup tepat pukul 12 malam.. jadi kalau balik lamberttt tu pandai pandai laa selup tangan buka mangga pagar.. Hahahaha

Drym Valley Langkawi
Alamat : 120 Kampung Kuala Temonyong, Kedah
Contact Number : 04-952 3496

Booking dalam apps Booking.com yer...

Dah settle check in kami pun keluar makan malam... Ohh ya.. Chalet ni dekat area Pantai Chenang ja.. soo tak jauh ya kalau nak keluar tu..


Kami makan dekat sini... dalam 5 minit ja dari chalet kami.. ingatkan nak makan ikan bakar.... tapi ikan dia besar besar and tak ada yang menarik pula.. maybe sebab kami pi dah lewat kot.. pukul 11 malam tak silap..

Makanan yang kami order... last last makan tomyam.. Hahahaha

Harga dia not bad laa.. makanan dia aku boleh bagi 5/10 maybe????

Berapi Seafood Ikan Bakar
Alamat : Jalan Pantai Chenang, Pantai Cenang, 07000 Langkawi, Kedah
Waktu Operasi : 3:30 petang - 3 pagi
Contact Number :  019-517 7388

Dah makan kami pon balik... sebab tiberrr rasa letih... Hahahha



DAY 2

Bangun pagi ni, kami terus bersiap nak keluar sebab nak pi cable car... memang dari hari tu lagi kami pilih untuk pi waktu pagi cable car... tak mau beratur panjang punya pasal.. 

Untuk breakfast, kami singgah dekat Warong Bangau Sawah... Ikutkan nak pi dekat Nasi Dagang Pak Malau.. tiberrr TUTUP.. Sini pon boley.. awal lagi tau kami sampai dalam pukul 8 macam tu tapi orang dah ramai... yang best kat sini, angin kuat oii.. sejuk pulak tu.. ada sawah pula.. memang excited laa kalau spesis macam aku ni haaa...





* Nasi dagang Ikan tongkol.. RM8.. sedapp!*







Sumpah best gila.. angin duk sedia ada.. sampai gelas yang dah kosong pon terbang tau... Hahahaha...

Warong Bangau Sawah ( Nasi Ganja)
Alamat : 251, Jalan Makam Mahsuri, Kampung Mawar, 07000 Langkawi, Kedah
Contact Number :  013-448 4777

Habis makan terus pecut pi cable car... sepanjang jalan duk doa semoga tak ramai orang sebab kami pi tu dah hampir waktu orang cuti sekolah dah..


otw nak pi cable car..



Sampai dekat Cable car, Yeayyyy orang tak ramai... masa ni nizam dah kecut perut dahh... Sebab dia gayat... Hahhahaha.. aku tunggu masa nak usik nizam lagi jaaa ni...

TIBERRRRR... dengar announce yang operasi kereta kable terpaksa tergendala sebab cuaca tak berapa cantik.. angin kuatttt... masa tu aku teringat time aku pi dengan family tiga tahun lepas tu.. naik cable car time tu angin kuat oi.. jenuh bergoyang gondola.. aku pulak sampai takut nak bernafas.. minta doa bagi cepat sampai bawah ja... huhhh...

Dan la ambik gambar dulu kat kawasan cable car ni...




Aku duk cari gambaq azie tapi tak jumpa.. awat tak tau... tapi tak pa lah... gambaq azie hilang takpa, asalkan dia ada kat hati aku... cewahhhh... mampos aku kalau kena fire dengan dia..kahkahkah

Agak lama laa tunggu... dari orang tak da sampai orang dah ramai.. operasi tetap tak boleh berlangsung.. angin kuat.. jadinya, kami ambil keputusan untuk balik.. esok pagi mai balik...

Keluar dari cable car kami pi shopping minyak gamat siap siap sebab esok tu tak mau pi dah area Kuah.. alang-alang ada masa ni baik settle siap-siap dekat kawasan Kuah.. Soo singgah laa dekat Nusantara Gamat...Tapi sebelum tuuu... kami singgah dekat Dataran Lang dulu oiiiii... mana boleh mai langkawi takda gambaq dengan burung sekoq tu..



* Gigih aku ambik gambaq perempuan gila ni.. tapi tetap aku kena komplen gambaq tak lawa... complicated betui laa jadi orang perempuan ni..*

Dah... jom pi kat gamat pulak.. 


* Haaaaa ada gambaq azie.. hahahaha*

Orang tak ramai mana... Tapi kami rushinggggg sebab nak kena pi Island Hopping pulak pukui 2 tuuuu... lepas beli terus pecut pi Pantai Chenang...

Jenuh pulak nak kena cari kedai makan sebab kami tak lunch lagi... masa tu dah set jumpa kedai tepi jalan berenti makan jaa.. last last dekat area chenang street tu kami jumpa kedai makan... aku tak dan nak ambik gambaq sebab rushing,,, tapi kedai dia betul betul mengadap pantai... maksudnya pantai tu seberang kedai dia laa



Aku sempat ambik yang ni jaa... Hahahaha.. 

Dah siap makan, agent island hopping tu call nizam... kami pon terus gerak pi jumpa dia.. tak jauh pon dia duk.. depan sikit jaa dari kedai makan ni.... dah jumpa dia terus kami salin baju untuk island hopping... salin baju dekat tandas awam di Pantai Chenang... bersih tandas dia..

Sampai dekat tempat island hopping, kami naik bot dengan couple bangsa chinese... total atas bot 6 orang.. ikutkan tak da boat sharing yang available petang tu sebab depa kata nak hujan soo tak ramai yang naik.. depa banyak suggest untuk ambik private boat tapi kami tak mau... maheiiiii... akhirnya ada juga rezeki naik sharing boat dengan couple tu...

Sebenaqnya aku tak nak menyesai ka nak happy masa naik bot island hopping kali ni... sebabnya abam bot tu pecut memang tak rilek oii.. siap boleh buat drift lagi.. sikit lagi jaa bot nak tergolek kiri kanan... kalau tak memang pakat terjun dalam laut laa.. sumpah killer gila.. aku ingatkan aku naik bot masa pi pulau perhentian tu dah habis killer dah... rupanya hat ni lagi gila..tak boleh bawa bincang...

Destinasi macam biasa time island hopping.... Tasik Dayang Bunting, Pulau Singa Besar dengan Pulau Beras Basah..

Aku awai awai lagi dah cakap.. kali ni aku nak terjun kat tasik dayang bunting.. nak mandi ayaq dia.. mimi dengan nizam pon join mandi.. azie jaa tak..



Hang ingat tak stress ka main kayak dengan orang gila... pi langgaq orang duk mandi oii.. hahahahahaha.. masa ni nizam gelak mengekek sambil buat video.. tak guna punya nizam..




Masa mandi kat tasik.. mimi dengan nizam buat aksi kuak lentang apa benda ntah.. hati kering betui laa.. aku dah laa takut sebab dalam.. macam macam benda dalam otak aku duk beratoq untuk pikiaq macam macam... yang paling tak guna tu depa dua orang tu lah.. rekod aku tengah cuak sebab gagau kaki kat dalam ayaq.. haramm tak pijak apa oii.. nasib baik pakai jaket... ok fine nizam.. kali ni hang menang..dia balas dendam sebab aku gelak time dia naik flight..

Settle untuk Island Hopping, kami pi Pantai Chenang balik sebab nak main jetskiiiiiii... Wuhuuuuuu... 
Masa walk in tu kami dapat harga murah laa jugak sebab untuk 3 jetski dalam harga RM320 tak silap aku... masa pulak 30 minit...Jetski hat besaq oi.. apa lagi, on terus la..

ohhh ya, macam biasa..azie tak minat nak main... dia naik keta pi merayau sorang dia.. tinggai kami 3 orang duk main jetski.. Hahahahah



Sebab gambaq ni laa aku kena tarik rambut dengan mimi... Dia tak puas hati weyyy aku ambik gambaq dia huduh... kira ok laa tu aku ambik gambaq nampak muka dia dengan jetski... dia kata aku ambik gambaq nizam lawa.. gambaq dia huduh... aku sedih betui laa dia ni jadi perempuan... rasa nak tanam dia dalam ayaq laut tuu..




Masa main jetski ni, memang aku geram betui dengan mimi and nizam.. depa dua main jetski tak ingat orang lain dah... punya pecut tak kira apa.. yang aku ni jenuh mengucap sebab jetski tak seimbang mana .. air laut duk bergelora kuat laa jugak.. tambah2 ada bot lalu.. ombak kuat lagi laa aku rasa nak tauk jetski tu biaq aku berenang pi pantai... aku nampak mimi dengan nizam maii arah aku jaa terus aku pecut kona kat lain.. jenuh aku jerit " HANG JANGAN MAI KAT AKU LA GILA!" .. tapi sia sia sebab depa bukan dengaq pon..

Mimi memang kak long kawasan bab kata nizam.. sebab dia main jetski macam ajak gaduh... ada bot nelayan lalu pon dia boleh pecut kat sebelah bot tu macam ajak race.. apa punya kental la dia ni...itu lah aku kata.. aku tunggu mimi race atas langit pula lepas ni.. darat dengan laut semua dia bedai buat keja gila..

Dah cukup 30 minit kami balik kat pantai.. tangan ketaq tak payah kata la sebab sejukkk oi.. tak dan tukaq baju dah,, terus balik chalet.. nak mandi...

Lepas maghrib kami keluaq balik...sambung aktivti malam pulak..





Orang tak ramai mana pon.. ada laa jugak tapi tak sesak.. jalan jalan area Chenang Street lepas tu singgah beli coklat siap siap..

Then, kami pon cari kedai untuk dinner... Kami pi kedai sebelah kedai ikan bakar yang kami pi semalam.. nama kedai dia Selera Lubok Buaya..




Aku lupa nak rotate gambaq... Hahahahha

Makanan dia murah gila oiii... tapi rasa dia aku boleh bagi 7/10 .. orang ramai kedai dia... masa menunggu tu tak da laa lama mana pon..

Selera Lubuk Buaya
Alamat : lot 9659 kg pdg puteh, 07000 Langkawi, Kedah
Contact Number :  017-546 7914 

Dahh... Jom balik.. penat dah untuk hari ni..

DAY 3

Hari terakhir di langkawi.. macam biasa kami bangun awal kemas beg dan siap siap untuk check out chalet terus.. dah settle bilik kami pon keluar laa dari Drym Valley tu... inshaa Allah will repeat soon sebab best.. dapat feel suasana kampung...

Sebab tak ada aktiviti lain memang kami terus pecut pi Cable Car balik.. dengan harapan semoga kali ni boleh naik..

Kami singgah breakfast dekat kedai makan tepi jalan.. tapi tak ingat kedai apa.. rasa menyesai pula tak ambik gambar sebab lupa weyy... kedai dia memang menghala ke cable car.. tak apa lah nanti kalau ada rezeki pi lagi aku cari kedai tu balik... makanan dia sedap laa jugak.. ada makcik tua dua orang je niaga...

Dah siap breakfast kami terus pi cable car.. sampai kat sana awal sebab tak mau berebut dengan pelancong lain..


Ni depa punya staff duk jaga pintu masuk..



sementara tu layan mimi bergambaq sat... kali ni aku mandrem supaya dia tak komplen aku ambik gambaq huduh.. Wkakakakakakak


Akhirnya....... operasi TERGENDALA jugak sebab angin tetap kuat.. Nizam pi tanya staff yang jaga kat depan tu kemaren operasi start pukui berapa sebab tergendala jugak kan angin kuat... Staff tu kata kemaren seharian tak jalan sebab angin kuat... Soo hari ni pon depa tak berani janji... Hampa betui hatiku... balik lagu tu saja.. kesian pulak kat nizam sebab tak boleh feel gayat...

Kami pon balik laa... flight pukui 4 lebih tak silap.. 

keluar dari cable car kami pi lunch dekat Kak Yan Nasi Campur.. kedai pames dekat Langkawi sapa tak kenai kan.. aku try makan kerabu bronok dia.. uiiiiiiiiiiii sumpah sedap siottt...


Dan ambik makanan aku ja lah sekeping.. sebab lapaq punya pasai... Hahahaha

Dah settle makan tiberrr azie dapat email dari air asia kata flight dia awalkan ke pukul 3:30 petang tak silap aku... Kami semua apa lagi.. terus pecut pi airport laa... Terus call owner kereta sewa ni kami nak hantaq awaii sebab flight awai pulak dah... nasib baik dia memang dah ada kat airport sebab tunggu customer jugak.. sampai ja airport jumpa dia terus bagi keta.. Alhamdulillah dia cek kereta tak da apa-apa kerosakan atau calar balar.. Kami pon terus masuk check in luggage... TIBERRRRRR lagi...

Masa nak check in luggage tu, staff tu kata tak boleh scan lagi sebab flight lambat lagi.. masa tu pukui dua tak silap aku..aku pon pelik.. tengok jadual kat skrin tak da pula flight kami ke penang..

Last last kena scam... Flight ikut schedule asal dia.. aku tak tau laa azie baca macam mana... Tak guna betuiiii laaa.... tak pasal pasal kena sidai kat lantai wey... eiiiiiiiii azie ni laa..



Sementara nak tunggu sampai masa tu jenuh tawaf satu airport.. siap makan burger king lagi haa sebab tak tau nak buat apa.. ahhahahaha
tiga jam sidai kat situ.. akhirnya tibalah waktu untuk pulang ke Penang...





Azie macam biasa.. hilang dari radar...hahahahahha

Maka.. tamatlah cerita percutian kami pada musim covid ni... Doakan laa semoga keadaan semakin redaaa sebab banyak lagi tempat nak kena pi sebelum kahwin ni... 

Akhir kata...kalau ada terkasar bahasa, tak payah baca.. Hahahahahahah..

Sekian.. Jumpa lagi untuk next vacay... Muahh ciked!
















































No comments:

Post a Comment