SOLO TRAVEL : HATYAI THAILAND 2022

Untuk kali pertama seumur hidup, akhirnya angan-anganku untuk solo travel tercapai! Yeayyy... dah berapa lama dah aku teringin nak jenjalan sorang sorang ni... sebelum aku travel ni aku dah ajak geng2 aku... alhamdulillah depa semua busy..HAHAHAHAHAAHA

4-6 November aku pilih tarikh nak pi sana.. Pagi tu aku bertolak dari KTM Bukit Mertajam train pukul 7:36 tak silap.. kena sampai sana sebelum pukul 9:55 tau sebab train Padang Besar ke Hatyai ada 1 trip je setiap pagi.. kalau terlepas train pagi kena tunggu train pukul 2 petang pula..

Aku pilih tarikh tu sebab aku tak nak terlibat dengan tarikh cuti-cuti kat Malaysia ni.. Alhamdulillah masa aku nak pi tu orang Malaysia tak berapa ramai sangat... Yang ramainya cina dari Singapore.. Ya tuhan... Train sepatutnya bertolak pukul 9:55 pagi tak pasal pasal bertolak pukul 12:30 tengah hari... Memang lari habis itinerary... grrr

Ni dekat KTM Bukit Mertajam

Masa tengah beratur nak cop dekat Imigresen Malaysia/Thailand

Ok.. dah sampai Hatyai dalam pukul 1 lebih macam tu sebab perjalan yang diambil lebih kurang 40 minit macam tu jaa.. dia punya feeling naik train tingkap terbuka ni yang boleh buat aku healing.. best gila wey...

Stesen Keretapi Hatyai / Hatyai Juntion

Haa.. keretapi tu la yang aku naik.. ok..bila dah turun keretapi, geng motor and tuktuk akan tunggu siap siap dekat pagar tu...offer nak bawa hampa pi mana-mana la.. kalau tuktuk tu hampa nak sewa depa seharian pon no hal... and friendly dengan speaking english kei walaupon drebar dia dah tua..

Disebabkan hotel aku ni jalan kaki ja dari stesen keretapi, maka aku pilih untuk jalan kaki ja cari... tapii2... ada abam motor ni offer nak hantaq, soo aku terima ja lah lamaran dia.. Ehhh... offer dia.. hmmmm... gatai

Snap waktu malam

Ni la hotel yang aku stay.. D-ONE Hotel... Ikutkan sebelum ni aku nak booking hotel lain.. Tapi aku tengok hotel ni dekat dengan semua tempat, kedudukan dia pula dekat main center sebab aku dah cek setiap jarak tempat aku nak pi tu aku nak bergerak dengan kaki ja.. Malas naik motor.. Hahahahah

Sampai je hotel aku dah kemas-kemas beg apa semua then nak keluar cari makan.. dekat pintu hotel tu memang dah ada stock tuktuk dengan motor...soo nak pergi mana-mana just cakap ja dekat depa...aku turun hotel tak tau nak pi mana, pakcik motor tu tanya nak pi Hatyai Festival central tak... aku pon angguk laa on.. Hahaha

Naik motor tak pakai helmet is no problem

Tambang dari hotel aku ke mall tu 60bath..

seafood satu cucuk 20bath

latok 50bath

Masuk dalam mall ni tobat aku rambang mata oiii... Hahahahaha.. Makanan punya banyak and HALAL... ada ja orang siam yang meniaga tapi tak payah la cari dia... orang Islam ramai duk ada.. aku mai sini sebab nak beli softener baju ja dengan lisptick...

Shopping sorang sorang pon habis beratus... Hmmm.. balik hotel kena naik tuktuk sebab hujan...aku baru feeling nak duk belakang... tiberrrr geng tourist dari china ka singapore entah naik sampai full kat belakang.. tak pasal-pasal aku kena duk depan... hmmmm lagi..

Sampai hotel makan, rehat, mandi, solat... lepas maghrib keluaq balik..

Jalan jalan dekat Lee Graden Night Market... Keluaq ja pintu hotel hang jalan depan sikit kona belah kiri sampai.. tak dan lima minit aih jalan... tu pentingnya cari hotel dekat-dekat... Hahahhahaah

Hujan turun oii.. lantak laa... redah jah.. kesah apa aku.. Hahahahhaa

Malam tu tak berapa meriah sangat orang meniaga.. aku buat andaian sendiri je lah.. maybe sebab hujan atau sebab bukan public holiday.. kalau tak memang meriah kat sini..

Roti telur 30bath.. malu-malu abang ni tau

Nasi putih seafood... sedap gilorr... 60bth

Soo ni la yang aku beli... memang sedap... yang cucuk cucuk tu ayam grill dengan beef stick... murah... secucuk 20bth... hahaha.. (Aku balik makan dekat hotel tau).

Dah.. settle untuk  1st day...

2nd Day

Good Morning Hatyai !

Pagi ni aku cadang nak pi makan dekat Kai Tod DeCha.. yang pamess ayam gurenggg tu la... Awal aku siap tau.. pukul 9 aku dah ready nak keluar.. buka map sebab nak jalan kaki ja.. turun bawah ada pakcik tuktuk tanya

" Where u want to go.. let me send you.."

aku pon jawab..

" Ohh it's okay.. Kai Tod DeCha .. i just want walking this morning.. thank you uncle.."

Dia balas balik ..

" Ooo Kai Tod Decha nearby.. walking 10 minutes...open at 10 o'clock.."

Aku tengok jam pukul 9 lebih baru... hentam je lah labu.. sambil-sambil jalan nak cari kedai lagi maybe sampai nanti dia dah nak buka..

View sepanjang aku berjalan nak cari kedai Kai Tod tuu... dan sepanjang aku duk berjalan juga la ramai pakcik2 motor offer nak hantaq aku .. tak pa lah.. tengok maps kedai nak sampai depan hidung aku dah...

teh ais dia memang paduu siottt..

nasi dia beshe beshe jer...

somtam sedap tapi lupa request tak nak kacang tanah.. maka sikit ja lah aku makan

Dah sampai dekat kedai tapi dia suruh duduk dulu.. ambik order siap-siap.. tepat pukul 10 pagi lepas staff2 dia buat morning greeting baru laa depa proceed order hang...

Ok.. habis makan jalan kaki balik hotel..

MEREPUT! Hahahahahahha.. siot betui.. boring sebab tak tau nak pi mana.. padahal sebelum sampai hatyai punya banyak list aku buat.. last last list kemana , hang ke katil..

Macam biasa, hujan turun lagi... aku pi 7e ja.. cuci mata.. depan hotel ada dua 7e.. macam biasa, 7e thailand memang syurga makanan dengan make up..

Jalan-jalan dekat Kim Yong Market.. 10 minit dari hotel... dalam keadaan hujan.. but who's care... redah je lah.. Hahaha

Balik hotel.. aku lena weh..

Bangun masa maghrib tu.. solat jamak siap-siap.. then hujan lebat gila

Aku niat malam last ni memang nak pi Asean Night Bazaar.. sebab hujan lebat aku pikir banyak kali jugak.. tapi hmmm.. who's care again.. redah je lah.. Hahahaha

Turun bawah hotel ada pakcik tuktuk offer nak hantar... tuktuk tak payah share.. naik ja sorang aku.. 70bth dia amek.. hentam ja lah..

tuuuu.. hujan oiii

Ni yang aku update kat ig story..

Aku snap yang ni ja..makan kat tingkat atas... tingkat bawah penuh orang jual baju dengan kasut and macam macam lagi la.. orang full oii... dengan hujan lagi.. aku simpan ja lah henpon.. Hahahahaha

Sempat laa aku beli baju 5 pasang.. subang.. ehh banyak lagi laa....hmmm

Balik hotel naik grab.. sebab saja aku nak test grab thailand.. hikhik

settle!

3rd day

Awai nahh aku bangun pagi ni sebab nak ligan train pukui 7:30 punya pasai... kalau aku terlepas train ni alamatnya pukui 2 petang satgi pulak laa baru aku dapat balik.. aku dah boring mereput tau.. Hahaha

Dah siap check out and ambik passport balik, aku kalut-kalut keluaq hotel.. dekat depan tu aku panggil pakcik motor cakap nak pi train station... terus berdesup dia hantaq sampai tak sempat aku nak duk elok-elok.. disebabkan dia pecut, tak sampai dua minit aku dah terpacak depan stesen.. lintang pukang aku lari pi kaunter tiket.. tengok jam kat tangan.. lah.. baru pukui 7.. yang aku kalut pasai pa.. hareyyy..

Awat gambaq terbalik tak tau.. tak boleh rotate..

Duk dalam train, lega amatttt sebab orang tak da... Hahahahha.. gerabak aku boleh kira pakai jari ja berapa orang yang ada..

Sebelah ni train pi kat lain.. jangan duk naik pulak.. tanya guard dia train pi padang besaq yang mana satu.. naik hat sebelah sana pakai dia hantaq pi ban tuyong ban khok pho dan segala ban lagi laa..

TEPAT pukui 7:30 train aku naik ni jalan weh... siott betui.. hari aku mai tu tak mau jalan tapat-tepat pulak... 2 jam delayed... hangit..

Tapi sepanjang train ni bergerak, masha Allah subhanallah best gila angin pagi sejuk sapu muka... dengan permadangan kampung rumah orang la.. hutan la... oiiiii sejuk.. berkabus lagi.. memang hilang habis aku punya tension kat Malaysia yang aku duk rancang nak pi tauk kat Hatyai...Hahahaha

Sampai di stesen padang besaq..

Sejuk helokkk pagi tu.. masuk dalam bangunan nak cop imigresen.. dah siap cop terus pi kat mesin untuk beli tiket train KTM balik ke Bukit Mertajam...

Jom balik rumah! Alhamdulillah... Allah permudahkan semua urusan masa dekat sana.. Allah jaga dengan baik asalkan kita niat dengan baik...

The End untuk story kali ni.. Next trip inshaa Allah nak pi Bangkok pulak.. Tak pun Phuket.. ka Krabi? Ehhhh... Hehehehe

NOTA KAKI :

• Masa nak check In hotel, staff akan ambik passport kita.. soo nanti kita nak gerak pi mana mana memang tak ada passport la dekat tangan.. kalau boleh minta copy passport tu.. suruh dia tolong fotostat..

• Dekat Thailand memang plug dia tak friendly dengan orang Malaysia.. Aku hari tu lupa nak bawa siap.. turun minta dekat receptionist adapter... and kalau nak beli dekat sana pon boleh ja.. banyak kedai yang jual..

• Kalau harga motor/tuktuk mahal, kena pandai tawar menawar.. yang ni untuk solo travel la.. selalu yang ada group tu no hal.. borong satu tuktuk terus pon xpa..

• Jangan rasa takut untuk solo travel.. dekat sana ramai tourist dari Malaysia juga.. tapi dah kalau nak solo travel memang awal awal lagi kena ada sifat berani..

• Duit kalau boleh simpan banyak dalam poket seluar/baju berbanding beg..well, kita tak tahu apa nak jadi kan..

• Penduduk dekat Hatyai semua baik baik yang aku jumpa.. even makcik tengah sapu depan kedai dia pon dia tegur aku duk jalan kaki...senyum lagi tau..

p/s : Nanti kalau ada yang aku ingat aku tambah lagi kei.. semoga berguna untuk yang bakal solo travel tu!