Padang Besar | 1st Trip in 2019


Assalamualaikum!

Masih dalam bulan Januari soo sempat lagi nak ucap Selamat Tahun Baru! 

Untuk tahun 2019 opkos my BFF a.k.a gemoks siblings wajib buat trip walaupon setahun sekali. Untuk tahun ni alhamdulillah dapat keluar awal tahun.. Wuuuuuu... saya suka saya suka!

Untuk kali ni kami rancang nak pergi Padang Besar!! Macam biasa, yang terlibat seramai 5 orang sahaja. Aku, Mimi, Eman, Azie dan Nizam. Chua masih lagi study dekat Acheh.. Tapi dia balik Malaysia sehari sebelum kami punya trip.. sob sob sob ☹️☹️☹️

Tarikh yang dipilih 12 Januari 2019. Masa ni Eman cuti dari UiTM, Nizam pon cuti dari UMK, Mimi cuti dari kerja dan Azie dengan aku free manjangggg...kahkahkahkah...

Pukul 8 lebih (pagi) Azie mai ambik aku eman dan nizam dekat rumah aku.. Mimi ada dekat rumah azie dah...soo drive sendiri pergi dekat KTM Bukit Mertajam dan parking kereta dekat sana.. Jimat duit grab bebeh! Azie bawak laju, soo sampai awal walaupon jarak dari rumah nak ke KTMB ambil masa 30 minit jugak lah kalau tak jem.

Train pukul 9:36.. setiap jam ada train kecuali pukul 11 jer tak ada hokeh?  Ikut station.. Kalau station BM train ke padang besar pukul 8:36 9:36 10:36 12:36 dan seterusnya.. kalau naik dekat station Tasek gelugor or Butterworth masa tak sama tau!

Sory, ni gambar tiket masa aku pi padang besar dengan orang lain. Masa pi dengan BFF ni lupa snap.. tiket ni aku naik dekat stesen Butterworth.

Beli tiket return siap2 ya anak untuk senang nanti tak payah beratur dah dekat kaunter di station Padang Besar.. Kalau beli tiket return bebas nak naik pukul berapa pun.. asalkan naik pada tarikh yang sama sahaja. Tiket beli dekat BM RM21.?? return. Kalau one way RM10 berapa sen entah.. 

Perjalanan dari BM ke Padang Besar. Aku naik train pukul 9:36 dan sampai dekat Padang Besar pukul 11:30 pagi . lewat sikit sebab train ada problem trafik masa nak sampai dekat padang besar. sepatutnya sampai pukul 11:15 macam tu laa..

Jejantas dia.. Gambar lama lagi sebab aku lupa snap!


Dah sampai Padang Besar terus jalan naik jejantas untuk pergi ke Arked tempat nak shopping. Okay, bila anda turun ja dari jejantas, terus jalan straight dan ke KANAN yer ikut laluan kereta masuk.. Jangan ke KIRI sebab kiri tu tempat cop untuk masuk ke Thailand.. Dont worry, kalau tak tahu nanti follow jer orang ramai duk jalan kaki nak pi arked tu. Kalau nak jimat sila jalan kaki.. teksi dengan grab ada jaa... tapi dekat cehh tu agak rugi kalau nak naik teksi/grab/motor tambang...  sebab teksi dia akan amek Rm10 untuk sebuah kereta. Motor dia ambil Rm5 dan grab macam biasa, kadang harga tak tentu.

Sampai dekat Arked tu terus kami pergi lunch sebab Eman dan sakanya dah mengamuk sebab lapar dari atas train lagi haaa... Memang kedai tomyam tu feberet aku sebab tomyam dia memang power!  Kedai dia kedai first lepas anda lalu dari bawah khemah tempat makcik2 duk juai kerepek.. Aku lupa nak snap jugak.. nanti aku snap.

Ni gambar kedai tomyam tu masa aku pi dengan Dayah.. Sory Dayah, aku pinjam gambaq ni sat.. kahkahkah

Lepas makan terus start berjalan cari barang.. Aku tak beli pon sebab aku tiap-tiap bulan memang akan ke sini sebab amek stok barang kedai aku.. Kali ni aku mai sini kena beli meggi jah sebab stok meggi dah habis.. Kalau benda lain tu aku malas nak beli..  Aku cuma akan beli asam ja dekat sini.. memang wajib! Hantu asam uiiiiii...


Sebekas ni Rm5.. Colekkkk orang kelate panggil... Memang feberet dari kecik! Memang akan ramai yang juai asam... dont worry lah.. Pilih ja nak kedai mana...

Mimi dengan Azie memang shopping sakan... Pes tomyam la asam jawa la sabun susu beras la..semua dua orang ni borong.. Aku, Eman dengan Nizam relaxx ja berjalan sambil makan...hahahahahah

Dekat bawah ni bangunan baru siap.. Padang Waremart nama dia.. takda la baru sangat... ada laa setahun lebih dah rasanya dia siap.. barang dia sama jaa macam dalam bangunan kedai lain cuma HARGA dia sahaja yang tak sama.. dalam bangunan ni barang dia LAGI MURAH ya anak2...




Perangai Eman 2019, suka interframe buat muka mintak penampaq..




Depan pintu Padang Waremart... Kenapa Eman tak sedondon??? Sebab dia gemokk tak muat baju tu.. Hahahahahahaa... Sumpah yang ni aku gelak macam celaka..kahkahkahkah


Masa ni ada dekat bangunan atas.. Kalau zoom boleh nampak bangunan Padang Waremart kat depan tu... Time ni aku duk mereput dengan Nizam sebab Mimi Azie Eman tengah sakan shopping... Kuat betui tenaga 3 orang ninja nii...




Disebabkan aku boring tunggu 3 orang makhluk tu shopping aku pi beli Aiskrim kelapa muda ni.. Memang sedap weh! Rm5 sajjjaaaaaaa......




Masa ni ya tuhankuuu... kaki kami 4 orang dah nak patah skru sebab berjalan..Tapi azie dengan selambernyaaa sambung shopping.. kami 4 orang dah give up... Duduk tepi kedai sambil tunggu azie shopping... Soo untuk bakal suami azie, nasib anda nanti begini yaa... huhuhuhu.. sendu aku...

Dah habis shopping, kami nak ligan train pukui 3:25 sebab nak solat jamak dekat stesen KTM BM... Soo kami pon jalan balik ke stesen...

 

Memang orang ramai akan guna jalan ni kalau jalan kaki ke Arked.. dont worry okeh...



Okay.. tu jejantas dari stesen... kiranya gambar ni aku tengah menghadap balik ke train.. sebelah kanan aku ni tempat nak cop passport untuk masuk Thailand... Kalau dari arah turun jejantas tu dia akan duk sebelah kiri.. sebab tu aku kata jangan ke KIRI...terus staright ajer lintas jalan raya ni... kereta yang beratur tu semua nak masuk sebelah Thailand...


Tu bangunan tempat cop... Hari aku pi ni orang tak ramai.. Soo jalan tak jem sangat dengan kereta masuk cop..


Sampai dekat stesen tengok train dah ada... Sempat sat selpi 20 keping..


*Dia pakai lipstik selamba ja depan orang


Finally train pon dah bukak pintu... syukur, kali ni tak payah berebut seat sebab orang tak ramai.. kalau tak jenuhhhhhhh...





Sakan selpi sebab tak da orang...

Tarin bertolak pukul 3:25 dari Padang Besar... Soo sampai dekat KTM BM dalam pukui 5 lebih... Sampai sana terus ke surau sebab nak solat... tengok2 tudddiaaaa penuh orang dalam tu... Last2 decide pi solat dekat masjid la senang...

Kami pon keluaq laa dari KTM BM... terus singgah solat dekat masjid di Berapit... First time jugak lah aku jejak situ...







Lepas selesai solat terus kami pon pecut balik Kulim... Letih... tetiba perut lapaq... bergaduh pulak dalam kereta sebab tak tau nak makan dekat mana... Nizam suggest BKE Corner... last2 salah jalan... bincang punya bincang akhirnya pi lah dekat D Madinah Caffe sebelah tesco kulim... Cantekk! Dekat dengan rumah aku dah...  Soo kami pon melantak la kat situ..







Set makanan dia murah murah pulak tu.. Macam set yang aku order ni RM10 ja sekali air... Sedap opkos sedap! Hahahaahahaha

Okay... Done untuk 1st trip tahun ni.. Inshaa Allah lepas ni pi tempat lain pulak okay!  Thank u reader... Hug and Kiss.. Muahh ciked! ❤️❤️❤️



p/s : Kalau beli tiket return, pastikan inform dekat collect tiket nanti kata beli untuk return...takut dia kutip tiket tu nayya nak balik nanti kena beli tiket baru!

































2 comments:

  1. Percutian yng terbaik la shuma pada taun baru

    ReplyDelete
  2. FOLLOW atau Kunjungi Juga Blog Aku Ya Di:
    www.iyablog.com

    ReplyDelete